Poet who is and says woman: the tensions between the genres in the poetics of Marina Mariasch

Main Article Content

Anahí Diana Mallol

Abstract

The paper analyzes the way in which, at the beginning of the 21st century, the poet Marina Mariasch, explores the redistribution of stereotypes, masks, roles and symptoms, of a feminine subjectivity, both in its narrative and in the poems.


For Mariasch, the normative fiction of gender created by social discourses differs from the experience of the subject, and the texts give an account of the tear that occurs in the subjectivity of a woman in the different stages of life. Thus, his poetic writing marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, revealing different nuances in the long chain of violence and contradictions suffered by the subjects of today's society. The poetic writing of Marina Mariasch marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, giving an account of the nuances in the long chain of violence and contradictions that suffer the subjects of the current society.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mallol, A. D. (2020). Poet who is and says woman: the tensions between the genres in the poetics of Marina Mariasch. Descentrada, 4(1), e109. https://doi.org/10.24215/25457284e109
Section
Comunicaciones

References

Referencias

Armstrong, N. (1991). Deseo y ficción doméstica. Madrid: Cátedra.

Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.

Benjamin, W. (1993). Poesí­a y capitalismo. Madrid: Taurus Ediciones.

Braidotti, R. (2000). Sujetos nómades. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: UNAM-Paidós.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los lí­mites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Carbonell, N. y Torras, M. (comps.) (1990). Feminismos literarios. Madrid: Arcos Libros.

Fe, M. (coord.) (1999). Otramente: lectura y escritura feministas. México: Fondo de Cultura Económica.

Fernández, A. M. (2014). La mujer de la ilusión. Pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós.

Foster, H. (1999). El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Madrid: Akal.

Freud, S. (1973). Análisis Fragmentario de una Histeria (caso Dora). En Obras Completas, Tomo I. Buenos Aires: Biblioteca Nueva.

Freud, S. (1973). Estudios sobre la Histeria. En Obras Completas, Tomo I. Buenos Aires: Biblioteca Nueva.

Garcí­a Helder, D. y Prieto, M. (1998). Boceto Nro. 2 para un .... de la poesí­a argentina actual. Punto de Vista, 60, 13-18.

Genovese, A. (1998). La doble voz. Buenos Aires: Biblos.

Gerber, G. (1995). Gender stereotypes and the problem of marital violence. En L. Adler, F. Denmark (Eds.), Violence and the prevention of violence (145-156). New York: Praeger.

Halfon, M. (2014) “Las ninfas sorprendentes”. Página 12. Radar. 6 de julio

Lacan, J. (1981). El seminario 20: Aún. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1987). El Seminario 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lagarde, M. (2009). Pacto entre mujeres. Sororidad. Aportes para el debate. Recuperado de http://www.celem.org

Lagarde, M. (2009). Pacto Entre Mujeres. Sororidad. Revista Aportes para el debate. Ecuador, s/d, 125-135. Recuperado de https://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/25/09.pdf.

Lippard, L. (1993). El pop art. Barcelona: Destino.

Mallol, A. (2011). Las estéticas de lo efí­mero en los 90, del pop al hiperrealismo en poesí­a. En G. Siles (comp), Representaciones de la poesí­a argentina contemporánea (45-55). Laboratoire Interdisciplinaire de Recherches sur les Amériques, Université Rennes II, France.

Mallol, A. (2016). La poesí­a argentina entre dos siglos: 1990-2010. Hacia una nueva lí­rica. La Plata: EDULP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61068

Mallol, A. (2018). La performance de género como poética activa: de los poemas a la narrativa de Marina Mariasch. RILL Nueva Época, 23, 45-67.

Mariasch, M. (2011). El matrimonio. Buenos Aires: Bajo la Luna.

Mariasch, M. (2014). Paz o amor. Buenos Aires: Blatt & Rí­os

Mariasch, M. (2015). Estamos unidas. Buenos Aires: Mansalva.

Pazos de Winograd, M. I. (2005). Escritura y psicoanálisis. Buenos Aires: Ediciones del Candil.

Porrúa, A. M. (2002). Apuntes sobre la poesí­a reciente y sus antologí­as. Punto de vista, 72, 20-25.

Rancière, J. (2011). Polí­tica de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Zunini, P. (2011). Entrevista a Marina Mariasch. Recuperado de https://lunesporlamadrugada.blogspot.com/2011/07/el-matrimonio-por-mariasch.html. Consultada 21/4/2019