Poet who is and says woman: the tensions between the genres in the poetics of Marina Mariasch
Main Article Content
Abstract
The paper analyzes the way in which, at the beginning of the 21st century, the poet Marina Mariasch, explores the redistribution of stereotypes, masks, roles and symptoms, of a feminine subjectivity, both in its narrative and in the poems.
For Mariasch, the normative fiction of gender created by social discourses differs from the experience of the subject, and the texts give an account of the tear that occurs in the subjectivity of a woman in the different stages of life. Thus, his poetic writing marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, revealing different nuances in the long chain of violence and contradictions suffered by the subjects of today's society. The poetic writing of Marina Mariasch marks the jagged edge of sex / gender relations, and raises a dissident voice that forces us to rethink the heteropatriarchy, giving an account of the nuances in the long chain of violence and contradictions that suffer the subjects of the current society.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Referencias
Armstrong, N. (1991). Deseo y ficción doméstica. Madrid: Cátedra.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.
Benjamin, W. (1993). Poesía y capitalismo. Madrid: Taurus Ediciones.
Braidotti, R. (2000). Sujetos nómades. Buenos Aires: Paidós.
Butler, J. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: UNAM-Paidós.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.
Carbonell, N. y Torras, M. (comps.) (1990). Feminismos literarios. Madrid: Arcos Libros.
Fe, M. (coord.) (1999). Otramente: lectura y escritura feministas. México: Fondo de Cultura Económica.
Fernández, A. M. (2014). La mujer de la ilusión. Pactos y contratos entre hombres y mujeres. Buenos Aires: Paidós.
Foster, H. (1999). El retorno de lo real. La vanguardia a finales del siglo. Madrid: Akal.
Freud, S. (1973). Análisis Fragmentario de una Histeria (caso Dora). En Obras Completas, Tomo I. Buenos Aires: Biblioteca Nueva.
Freud, S. (1973). Estudios sobre la Histeria. En Obras Completas, Tomo I. Buenos Aires: Biblioteca Nueva.
García Helder, D. y Prieto, M. (1998). Boceto Nro. 2 para un .... de la poesía argentina actual. Punto de Vista, 60, 13-18.
Genovese, A. (1998). La doble voz. Buenos Aires: Biblos.
Gerber, G. (1995). Gender stereotypes and the problem of marital violence. En L. Adler, F. Denmark (Eds.), Violence and the prevention of violence (145-156). New York: Praeger.
Halfon, M. (2014) “Las ninfas sorprendentes”. Página 12. Radar. 6 de julio
Lacan, J. (1981). El seminario 20: Aún. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J. (1987). El Seminario 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
Lagarde, M. (2009). Pacto entre mujeres. Sororidad. Aportes para el debate. Recuperado de http://www.celem.org
Lagarde, M. (2009). Pacto Entre Mujeres. Sororidad. Revista Aportes para el debate. Ecuador, s/d, 125-135. Recuperado de https://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/25/09.pdf.
Lippard, L. (1993). El pop art. Barcelona: Destino.
Mallol, A. (2011). Las estéticas de lo efímero en los 90, del pop al hiperrealismo en poesía. En G. Siles (comp), Representaciones de la poesía argentina contemporánea (45-55). Laboratoire Interdisciplinaire de Recherches sur les Amériques, Université Rennes II, France.
Mallol, A. (2016). La poesía argentina entre dos siglos: 1990-2010. Hacia una nueva lírica. La Plata: EDULP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61068
Mallol, A. (2018). La performance de género como poética activa: de los poemas a la narrativa de Marina Mariasch. RILL Nueva Época, 23, 45-67.
Mariasch, M. (2011). El matrimonio. Buenos Aires: Bajo la Luna.
Mariasch, M. (2014). Paz o amor. Buenos Aires: Blatt & Ríos
Mariasch, M. (2015). Estamos unidas. Buenos Aires: Mansalva.
Pazos de Winograd, M. I. (2005). Escritura y psicoanálisis. Buenos Aires: Ediciones del Candil.
Porrúa, A. M. (2002). Apuntes sobre la poesía reciente y sus antologías. Punto de vista, 72, 20-25.
Rancière, J. (2011). Política de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Zunini, P. (2011). Entrevista a Marina Mariasch. Recuperado de https://lunesporlamadrugada.blogspot.com/2011/07/el-matrimonio-por-mariasch.html. Consultada 21/4/2019