Tensions around the production conditions in the comicfield in the de-centered Argentina. An approach through twowomen illustrators from Tucumán (2000-2019)

Main Article Content

Romina Rosciano Fantino

Abstract

This work seeks to outline a view of comics and illustration in Argentina from outside its production center (Buenos Aires) in the last twenty years. It seeks to identify and analyze the specific production conditions of the Tucumán context, through the study of the trajectories and works of two female illustrators. The notions of field and capital of Bourdieu will be considered for our theoretical framework, as well as different contributions of national studies of comics and the collaborations of cultural studies and gender perspective. The professional careers of two women illustrators will be presented, and these will be analyzed in the light of what has been previously studied. This work demonstrates that the gender perspective is essential for addressing any research problem and, in this case, it allowed to investigate and find data that otherwise could not have been reached. Also allowed the elaboration of a new possible understanding about the development of this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rosciano Fantino, R. (2023). Tensions around the production conditions in the comicfield in the de-centered Argentina. An approach through twowomen illustrators from Tucumán (2000-2019). Descentrada, 7(1), e199. https://doi.org/10.24215/25457284e199
Section
Artículos de temática libre

References

Acevedo, M. (2016). Crítica cultural feminista e Historietas. Notas para una discusión. En M. A. Gutiérrez (Comp.), Entre dichos cuerpos. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Acevedo, M. (2019). Sextualidades gráficas: sexualización de lenguaje y expresiones de la diferencia sexual en la revista Fierro, 1984-1992 y 2006-2015 (Tesis doctoral), Universidad de Buenos Aires.

Acevedo, M. (2020). Nosotras contamos. Notas en torno a construir genealogía feminista en el campo de la historieta y el humor gráfico (Argentina, 1933-2019). Tempo e Argumento, Florianópolis, 12(31), 1-28. http://dx.doi.org/10.5965/2175180312312020e0106

Andrade Ecchio, C. (2019). Narrativa visual producida por mujeres en Latinoamérica: El autocómic como espacio de cuestionamiento y denuncia. Universum, 34(2), 17-39.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México: Grijalbo.

Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2002). La distinción. Crítica social del gusto. México: Alfaguara.

Burkart, M. (2017). Satiricón: Innovación, irreverencia y “libertad” del humor gráfico (1972-1974). En De Satiricón a Humor. Risa, cultura y política en los años setenta (pp. 29-30, 41-69). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Burkart, M. (2020). Trazos interrumpidos: Humoristas mujeres en la prensa de humor (Argentina, 1974-1984). Tempo e Argumento, 12(31), 1-42.

Clúa, I. (2008). ¿Tiene género la cultura? Los estudios culturales y la teoría feminista. En I. Clúa (Coord.), Género y cultura popular. Estudios culturales (pp. 11-30). Barcelona: Bellatera UAB.

Eichler, M. (1991). Nonsexist Research Methods: A Practical Guide. Estados Unidos: Routledge, Chapman and Hall, Inc.

European Union. (2011). Gendered Innovations in Science, Health & Medicine, Engineering, and Environment. Recuperado de http://genderedinnovations.stanford.edu/index.html

Fabiano, F. y Lottersberg, C. (2008). La UNHIL (Unión de Historietistas e Ilustradores de Tucumán) en el campo de la historieta argentina. Estudios y Crítica de la Historieta Argentina. Recuperado de https://historietasargentinas.wordpress.com/2008/11/08/17-la-unhil-union-de-historietistas-e-ilustradores-de-tucuman-en-el-campo-de-la-historieta-argentina-federico-fabiano-y-carlos-lottersberger

Giunta, A. (2018). Feminismo y arte latinoamericano: historia de artistas que emanciparon el cuerpo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Guzmán, A. (2021). Un Aleph Fotocopiado. Un presente posible de los fanzines de historieta y las publicaciones independientes producidas por mujeres e identidades no hegemónicas en Argentina. Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, 15, 243–257. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/35851

Nochlin, L. (2001). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero Reiman y I. Sáenz (Comp.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México: CONACULTURA-FONCA.

Páez, D. (2020). Las historietistas argentinas. Trayectorias, espacios y dinámicas de trabajo desde los ‘40 a la actualidad. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 107, 35-63. https://doi.org/10.18682/cdc.vi107.4202

Páez, D. (2021). Ellas dibujan, guionan ¡y editan! La autoedición como recurso en el espacio de la historieta independiente argentina. Revista de la Red Intercátedras De Historia de América Latina Contemporánea, 1, 222–242. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/35850

Sarli, A., Ortiz M. y Carabajal, S. (2019). Mi historieta, mi decisión. Mujeres que cuentan (manuscrito inédito).

Schiebinger, L., Klinge, I., Paik, H. Y., Sánchez de Madariaga, I., Schraudner, M. y Stefanick, M. (Eds.) (2011-2020). Gendered Innovations in Science, Health & Medicine, Engineering, and Environment. Recuperado de http://genderedinnovations.stanford.edu

Turnes, P. (2021). «El que quiere leer que lea». La revista Pucará (1985-1991). Caravelle, 116, 69-92. https://doi.org/10.4000/caravelle.10620

Vázquez, L. (2010). El oficio de las viñetas. La industria de la historieta argentina. Buenos Aires: Paidós.